Pinterest er endnu et socialt medie ligesom Twitter og Facebook. Pinterest adskiller sig dog markant på flere måder. Det gør den ved at selve kommunikationen og interaktionen imellem brugere af Pinterest, da den er mere visuel og kreativ.
Pinterest er en platform, hvor du kan ”pinne” billeder til din egen ”opslagstavle”.
Du kan følge andre personer, du finder interessante, og deres ’pins’ vil således dukke op i dit feed. På din egen opslagstavle kan du gemme billeder ved at ”pinne” dem og inddele dem i forskellige kategorier eller ”boards”.
Man kan på baggrund af dette kalde Pinterest for en kobling imellem Twitter (i forhold til at følge, retweete og tweete), Delicious (i forhold til at bookmarke og gemme) og instagram (i forhold til den kreative og visuelle natur, mediet har).
Pinterest mister danske brugere
Da billedsitet Pintereset første gang så dagens lys, så mange det som det næste store Facebook. Men interessen er støt dalet for sitet i Danmark, men sitet har ikke givet op over for det danske marked.
Da Pinterest blev lanceret i 2011, røg det hurtigt ind som én af de mest besøgte websider i verden. Siden er dampen gået noget af fløjten specielt herhjemme, hvor Facebook stadig er det største inden for sociale medier.
Men nu prøver Pinterest igen at få opmærksomhed. Og den bedste måde at få det på, er som bekendt at få lavet større billeder samt åbnet op for nye muligheder. De nye muligheder tæller eksempelvis, at man nu kan smide gif-filer op, som er gået hen og blevet populære på nettet.
Derudover så har teamet bag Pinterest ikke set den store åbenbaring i likes og tweets af pins, som er blevet droppet helt. Samtidig har de droppet understøttelsen af hashtagget, og prøver derved at skabe en så stor distance til især Instagram.
Ingen indtjening, men vurderet til en halv milliard dollar
Der er ingen reel indkomst til folkene bag Pinterest. Som så mange andre af de sociale platforme, så er der en masse brugere, men ingen penge da app’en er gratis og alle funktioner er gratis.
Det er selvsagt ikke gratis at starte en virksomhed, eller for den sags skyld at drive en virksomhed som Pinterest. Det er en myte, at IT-virksomheder er billige, og blot kræver en håndfuld nørder i en kælder. Drift af servere, husleje. Løbende regninger og lønninger løber alt sammen op, også for Pinterest.
Det kan derfor undre, hvordan Pinterest er finansieret og ikke mindst, hvorfor Pinterest er vurderet til over en halv milliard dollar.
Finansieringen sker på baggrund af forskellige investorordninger. Kort sagt har investorer smidt en masse penge i Pinterest, uden at der er en egentlig strategi for, hvordan Pinterest skal skabe omsætning.
Hvorfor investorerne er villige til det, hænger nøje sammen med den høje vurdering af Pinterest.
En platform som Pinterest er som skabt til annoncering og markedsføring. Brugerne lægger billeder op af det de kan lide og måske ønsker sig, og disse informationer kan være mange penge værd.
Derfor er der en teoretisk mulighed for, at Pinterest på et tidspunkt vil tjene mange penge.
Den mest sandsynlige grund til, at Pinterest har så nemt ved af skaffe investorer og har nået den høje vurdering, skal dog findes et andet sted. Pinterest ”ejer” nemlig, via af sine mange brugere, en del af markedet for sociale medier.
Der ligger altså en vis magt og en lukrativ forretning i at være en platform med mange brugere. Som eksempel blev Instagram solgt til Facebook for en milliard dollar, uden at Instagram havde skabt sig en indtjening. Handelen skete alene på den baggrund, at Facebook ønskede at eje Instagrams brugere og ikke ønskede at tabe markedsandele til den store konkurrent Twitter.
Facebook var heller ikke en forretning i starten, men kunne alligevel rejse 2,3 milliarder i investeringer inden firmaet blev børsnoteret.
Så det gælder altså for de sociale medier, at investorerne står klar hvis man har en stærk platform, og så må man på et senere tidspunkt finde ud hvor indtægten skal komme fra. Det kan som nævnt være annoncering og markedsføring, eller den helt store gevinst når en større virksomhed opkøber.