Hvad er Instagram?

Facebook, Twitter, Flickr og instagram. De sociale medier har mange navne og lige så mange funktioner og muligheder. Der har aldrig været så mange muligheder for at følge, like og dele informationer med venner, som der er nu. Men hvad kan de sociale medier egentlig bruges til? I denne artikel ser vi nærmere på Instagram.

Fotodeling

Instagram er groft sagt en fotodelings-app til iPhone, smartphones og tablets. På Instagram kan brugerne kun dele billeder med en kort tekst. Det er som regel sjove, skøre eller skæve billeder af hverdagsbegivenheder, og derfor fungerer Instagram som en slags online billeddagbog.

 

Som man kender det fra facebook, kan man på Instagram følge venner, bekendte eller kendisser. Man finder dem ved at søge på deres navne og så klikke ”følg”, hvorefter den pågældende persons billeddelinger dukker op på ens nyhedsside.

Hvad er Instagram?
Hvad er Instagram?

Hashtags

Med over 150 mio. brugere, eller instagrammere, bliver der selvsagt delt et utal af billeder på Instagram. Derfor findes der også en kategorifunktion, der hjælper til at kategorisere de billeder der bliver delt. Det fungerer således, at man giver sit billede en kategori eller et emneord, der forklarer billedet. Emneordet skrives efter et hashtag, som vi kender som firkanten på telefonen. Man kan så søge på billeder med et bestemt hashtag eller dele billeder med et bestemt hashtag, som eksempelvis #mode, #sommer eller #fodbold.

Alle kan blive mesterfotografer

En af de mest spektakulære funktioner på Instagram, er muligheden for at lynredigere dine billeder med et af app’ens fotofiltre. Selv det mest amatøragtige billede vil komme til at se cool ud, hvis man giver det ”60’er agtigt” filter.

 

Alt hvad der bliver delt på Instagram, kan direkte fra app’en deles med andre sociale netværk som Facebook, Twitter, Tumblr og Flickr. På den måde spiller Instagram altså sammen med de netværk som man benytter og kender i forvejen.

Man mener, at der ligger i omegnen af en milliard billeder på Instagram.

Store penge i fotodeling på Instagram

Instagram blev lanceret i 2010 af  Kevin Systrom og Cheyenne Foster. I 2012 blev Instagram opkøbt af det største sociale medie i verden, Facebook, for den svimlende sum af en milliard dollar, der rundt regnet svarer til ca. 7 milliarder danske kroner.

Med salget til facebook kom der også nye brugerbetingelser for de mange instagrammere. Fra 2013 har brugernes billeder således været ejet af Facebook og deres samarbejdspartnere, hvorfor koncernen frit har kunne dele brugernes billeder i kommercielt øjemed.

De nye brugerbetingelser resulterede dengang i en sand brugerstorm verden over, hvilket tvang en af stifterne, Kevin Systrom, til officielt at berolige brugerne med, at man naturligvis ikke ville sælge billeder videre til en tredje part. Men rettighederne til billederne, dem ejer Facebook stadig.

De mange madbilleder

Instagram er som nævnt primært forbeholdt deling af billeder. Og netop det er grunden til Instagrams succes.

Billeder er simple og visuelle måder at kommunikere på. Vi får et hurtigt og klart budskab, modsat på Facebook hvor der både er billeder, tekster, konkurrencer og annoncer. Instagram er den rene form uden støj.

 

Det de sociale medier har til fælles, er dog at de kun præsenterer en konstrueret virkelighed. Man vælger selv, hvad man deler og hvornår, og så er det jo nemt at fremstå som en person der kun spiser økologisk eller altid er på café med veninderne.

Instagram i Danmark bliver især brugt til at dele madbilleder. Billeder fra besøget på gourmet restauranten, de hjemmelavede måltid med familien eller det økologiske grønsagsmarked I Torvehallerne.
Tendensen hænger nøje sammen med den ny-nordiske bølge, hvor vi skal til at tage ansvar for, hvad vi spiser. Kokke er blevet de nye kendisser, vi skal købe og spise det rigtige og dyrke det lokale og nationale frem for færdigretter og hakkekød.

Inden man lader sig påvirke eller afskrække over venner og bekendtes tilsyneladende perfekte liv, bør man dog overveje hvordan alle de måltider som ikke bliver foreviget på Instagram tager sig ud. Statistisk set har danskernes spisevaner ikke ændret sig de sidste 20 år, hvorfor man må antage at de mange ”perfekte” måltider som bliver delt kun er et udtryk for en lille del af det dine venner indtager, og måske mere et udtryk for en holdning end et adfærdsmønster. Kort sagt: Dine venner er også bare mennesker.

2 kommentarer til “Hvad er Instagram?”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.