|
|
Du er her: Forsiden /
Debat /
Diverse /
Barsel /
| Barsel | Anonym
22.01.08 20:44 | Hej,
Er jeg den eneste der synes at det er langt ude og diskriminerende at en far ikke har ret til mere end to ugers barsel - skal mænd kun lære sit barn at kende på den korte tid mens moren får 14 + 32 uger (der er til deling)??
Især hvis der er kvinder der ikke vil give manden en del af de 32 uger (taler generelt - min kone vil gerne dele ugerne med mig)
Hvis kvinden nu ikke kan amme, hvad er så pointen i at det kun er hende der kan gå hjemme? - Hun skal selvfølgelig komme sig efter fødslen men vel ikke i 14 uger????
Hvorfor skal nogle, der er ansat et staten eller i et 'godt' privat firma være bedre stillet end andre?
Hvad synes I?
Martin, 33, venter vores første barn til maj |
|
| Min mening | Anonym
23.01.08 10:24 | Du har ret til at holde 2+32 ugers orlov i forbindelse med fødsel, det er dog uden løn udover de 2 uger, med mindre andet er kontraktbundet. Eller der er tale om delt barsel.
Det er sikret ved lov at faren kan se sit barn efter fødslen, men udover de 2+14+32 uger skal det betales selv.
Jeg anderkender dog din konstatering at det ikke er ligeligt fordelt, men jeg ser barnets fysiologiske behov som en naturlig afledning deraf. Hvis barnet brystfødes er det kun naturligt, at moren skal have mere barsel - da det ikke lader sig gøre på andre måder end, at hun har barselorlov.
Den islandske model har været oppe i debatten, hvor faren har ret til 3 måneders betalt barselsorlov, og bruges den ikke går den tabt - hvorfor incitamentet til at holde den er større.
Jeg synes dog det skal vejes imod, at vi befinder os i et socialliberalistisk samfund, hvor det er naturligt at lade folk bestemme selv. Ved at lade folk bestemme selv, bør folk finde de, for dem, rigtige løsninger og give frihed ved ikke at trække nogen noget ned om ørene. Dertil kommer det økonomiske aspekt, hvis faren skulle have eksempelvis 3 måneders betalt barselorlov, udover de fælles, ville det give en stor efterregning for virksomhederne, som kun kan negligeres ved enten, statsbetaling med skattestigning som effekt deraf, eller at trække ugerne i den fælles barsel - hvor det sidste reelt vil være en løsning, der allerede kan finde sted med den nuværende model.
Personligt hælder jeg mod modellen vi har nu, da den giver frihed til at lade folk bestemme selv. Dertil er loven indrettet sådan, at mulighederne for faren at holde orlov fra jobbet i forbindelse med fødsel til stede - dog skal de selv betales. Det er dog fint nok, da motiverne for at ville se ens barn ikke bør være styret af om det er betalt tid eller ej. Spørgsmålet om at det ikke kan lade sig gøre økonomisk at holde en sådan orlov, må være et spørgsmål om prioriteter. |
| Fædre og barsel | Anonym
25.02.08 10:20 | Hej
Jeg er en af de heldige der er ansat af staten og har som far ret til 2+2+10 uger barsel med fuld løn.....
Dem har jeg udnyttet fuldt ud og mere til idet min kone er selvstændig frisør. så det blev til i alt 30 ugers barsel som er afsluttet her den 31/3-08.
Jeg syntes, at den nuværende ordning er ok, men dog syntes jeg, at de første 14 uger ligeledes skulle være til deling og ikke kun til moren, så man par havde 46 uger til deling.
Det syntes jeg ville give lidt mere spillerum.....
Det med løn under barsel er svært at sige noget om, da det kan varierer fra overenskomst til overenskomst.
Men er kvinden til berettiget til løn under barsel i for eks. 20 uger syntes jeg også, ar manden skulle være berettiget til løn under barsel i de 20 uger.
|
Information
Der kræves login for at kunne tilføje indlæg eller svar.
Login
|
|