|
|
Du er her: Forsiden /
Debat /
Børn og opdragelse /
Vores datter er vilde med alle andre end os!!!! /
| Vores datter er vilde med alle andre end os!!!! | Anonym
18.11.07 22:07 | Vores datter er vilde med alle andre end os!!!!
Vi håber nogle af jer kan nikke genkende til denne problematik og hjælpe os videre med nogle gode råd eller vinkler:
Da vi fik vores datter Maria for 4 år siden var vi meget instillede på at vi fortsat skulle se venner og veninder og ikke kun sidde og være kerne familie derhjemme. Vi ville gerne have at vores datter skulle kende andre voksne end mor og far og udvikle sociale kompetancer gennem kontakten med venner og familie. Det er lykkes lidt for godt!
Havd er problemet: Maria afviser os når vi er sammen med venner, på besøg eller har besøg og søger i overdreven grad kontakt med de kvindelige, voksne venner: De skal trøste hende hvis hun slår sig, vaske hende når hun er i bad, børste hendes tænder og læse historie for hende. Vi må nærmest ikke komme i nærheden af hende.
Mange er meget smigrede over opmærksomhenden ”Tænk hun foretrækker mig frem for sin egen far/mor” og er uforstående overfor at der er et problem.
Nogle er helt forelskede i hende, een virker nærmest somom hun er mere veninde med vores 4 årige datter end med os.
Historie: Begyndt ved 1,5 års alderen. Eskalerede omkring 3 års alderen til at charmere enormt for andre og kravle op på skødet hos næsten fremmede hvis far og mor var sure på hende. Blev ikke bedre af at hun fik en lillesøster da hun var 3,5 år.
Vi har prøvet bare at give efter og lade andre tage sig af hende, men det gjorde det værre for så opdagede hun at de var jo ”sødere”: Tænderne bliver børstet mindre grundigt, hun fik trøsteslik når hun slog sig(det får hun ikke af os), hun blev ikke vasket så grundigt osv osv.
Ellers er hun et normalt fungerende barn og vi elsker hende, selvfølgeligt, over alt på jorden. Sundhedsplejersken siger hun er et normalt barn, som er meget stærk og arbejder for at få sin vilje!
Problem for Maria: Vi bliver sure, kede af det og irriterede på hende. Det starter en ond cirkel hvor hun søger den fremmede veninde endnu mere fordi vi er ”sure”.
Hun er nærmest afhængdig af kontakt med andre voksne og spørger ”hvem skal vi besøge i dag/hvem kommer på besøg i dag?” lige så håbefuldt hver dag.
På længere sigt er vi bange for at hun risikerer at blive set som manipulerende, illoyal og ubehagelig at omgivelserne.
Problem for os : Det er føles ubehageligt, pinligt, unormalt at blive vraget af sit eget barn. Vi føler at det og det forrykker balancen i venskabet at vores unge klæber og slesker for dem.
Mulige forklaringer
1 Frigørelse
2 ”Ventil”/”hævn” over far og mor som er vilde med lillesøster
3 Kæmper for høj service og slik/sukker/godbidder og det falder der mere af ved andre.
4 Vi har selv lært hende det lidt ved at give venner høj prioritet og meget opmærksomhed
Mulige løsninger:
A Snakke med veninder: Forklare at Maria manipulerer os ved at gøre ....og ...., at det påvirker hele familien negativt og de ikke skal stimulere det ved at pylre hende, give hende sødt og trøste hende når mor/far er ”Ond” og opdragende
B Selvom hun er lille og ikke forstår problematikken: Sige (igen) at mor/far bliver ked af/irriteret over at hun foretrækker andre, selvom det tror vi nu godt hun ved, og at det betyder hun bliver taget mindre med på besøg.
C Drosle vores sociale liv ned – se færre mennesker!
D Hjælp os!!Hvad synes I?
|
|
| Min mening | habor
20.11.07 09:44 | Hej Peter,
Her er min mening om jeres problemer med jeres datter:
1. Jeg synes I skal tage en snak med venner og familie om, at I gerne vil have at der bliver vist mere forståelse overfor jeres hverdag. I skal være bedre til at sige fra overfor venner og familie - Det er jer, der skal tage sig af de daglige sysler: Tandbørstning, bad osv. Måske har venner og familie også fået lidt for meget medbestemmelse i hvordan jeres datter skal opdrages. Det er jer og KUN jer der skal bestemme om jeres barn skal have slik, må se fjernsyn eller andet. Her må I være konsekvente og sige at det ikke er andres ansvar at opdrage på jeres børn.
2. Jeg tror, I er så fokuserede på problemerne, at jeres datter bliver påvirket af jeres reaktioner. Hun kan se og føle at I bliver sårede og kede af det hver gang hun søger andres kontakt. Derfor bør I arbejde på at glæde jer over at I har et udadvendt og imødekommende barn i stedet for at blive kede af det når hun søger kontakt hos venner og familie. Vis at I har overskud til både venner, familie OG jeres børn.
3. I skal IKKE snakke med jeres datter om at I bliver kede af det og/eller såret, når hun søger andres kontakt. Jeg tror på at et så lille barn slet ikke kan forstå disse følelser og konsekvenserne af dets egne handlinger. Man kan på så mange måder vise at man ikke er enig i ens barns opførsel. Vis hende at I elsker hende og tag jer tid til at være sammen med hende på hendes præmisser.
4. Hav nogle dage hvor lillesøster bliver passet af venner eller familie og giv al den positive opmærksomhed til jeres store datter. Tag på ture og sørg for at det bliver noget jeres datter har lyst til.
5. Fjern fokus fra at det er et problem. Accepter at jeres datter har behov for andre. Jeg er sikker på at jeres datter elsker jer og ikke leder efter nye forældre.
6. Mange af mine forslag er langsigtede løsninger. Forvent ikke at jeres datter i dag ændre adfærd.
Jeg håber at I kan bruge mine forslag og at I får en bedre hverdag.
Med venlig hilsen
Henning Habor
Fædregruppen Spørge Jørgen
www.sporge-jorgen.dk |
Information
Der kræves login for at kunne tilføje indlæg eller svar.
Login
|
|